Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrówce

klasy V-VI - czwartek 19.03.2020

KLASA V


Historia

Temat lekcji-Średniowieczne miasto

cel zajęć: uczeń poznaje, jak powstawało średniowieczne miasto i kto w nim sprawował władzę;

Zapoznajcie się z treścią tematu –wejdź na eporeczeniki.pl -historia-Średniowieczne miasto;

Polecenia do wykonania w zeszycie:

  1. Powiedz, kto sprawował władzę w mieście. Opisz organy władzy średniowiecznego miasta.
  2. Wymień najważniejsze budynki w mieście i napisz, do czego i komu służyły.
  3. Opowiedz, jakie funkcje pełnił miejski rynek.
  4. Porównaj wygląd współczesnych miast z miastami średniowiecznymi. Zwróć szczególną uwagę na wygląd ulic i domów, wielkość miast, rozwiązania komunikacyjne, sklepy.( do 5 zdań)


Język angielski

Znajdźcie na youtube kanał Angielski z Darkiem i na nim film Płynna wymowa 1. Przećwiczcie a dodatkowo dla chętnych dalsze części płynnej wymowy ( 2,3,4)


Matematyka

Temat: Jak obliczamy pole trójkąta?

- Zapoznajcie się z tematem lekcji i przeczytajcie strony 62-65 w podręczniku

- obejrzyjcie film: https://pistacja.tv/film/mat00239-wyprowadzenie-wzoru-na-pole-trojkata?playlist=392

- Zróbcie zadanie 1 str. 65 w podręczniku (3 przykłady z każdego poziomu, z MISTRZA 1)


Wychowanie fizyczne

T: Alfabet- ćwiczenia według liter imienia

W przesłanym na grupę pliku znajduje się alfabet, do każdej literki dopasowane są ćwiczenia oraz grafiki jak należy je wykonać. Waszym zadaniem jest "wykonać" swoje imię i nazwisko jak najszybciej (nie używamy polskich znaków).


Język polski

Temat: Zdania i równoważniki bez tajemnic

-odróżniasz zdania oznajmujące od pytających i rozkazujących

-przekształcasz zdania oznajmujące na rozkazujące

-konstruujesz zdania pytające

 -podajesz różnice między zdaniami a równoważnikami zdań

- przekształcasz zdania na równoważniki zdań i odwrotnie

-wyszukujesz w dostępnych źródłach informacje

1.Przeczytaj wiadomości z podręcznika na temat wypowiedzeń.(s.188 i 189).

2.Z internetowych tekstów informacyjnych i publicystycznych  wypisz po 5 przykładów zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących na temat koronawirusa i związanych z pandemią  utrudnieniach.

Możesz je znaleźć tu https://tiny.pl/tbz6d lub poszukać samodzielnie na portalach: Wirtualna Polska, Onet.

3.Przerysuj tabelę do zeszytu. Wpisz do odpowiednich kolumn podane niżej wypowiedzenia.

Zdania

Równoważniki zdania

W szkole nie odbywają się lekcje.

Puste szkoły.

Pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce. Rząd zawiesił zajęcia w szkołach i uczelniach. Trwa społeczna akcja: Zostań w domu! Biskupi zwalniają wiernych z uczestnictwa w niedzielnej mszy św.  Zakaz wjazdu dla cudzoziemców. Pełne kontrole na granicach. Nowe szpitale zakaźne. Ciężka praca lekarzy, pielęgniarek i służb sanitarnych. Dzieci uczą się zdalnie. Tęsknią za szkołą!

4. W zdaniach podkreśl podwójną czerwoną linią orzeczenia.


Informatyka

Uczniowie, którzy nie mają w domu podręczników wchodzą na stronę: https://www.nowaera.pl/naukazdalna, klikają na – Materiały on-line dla ucznia, Wersje elektroniczne podręczników Nowa Era do klas 1-8. Przejdź do platformy, Przejdź do e-booków i załóż konto z pomocą rodziców. Dzięki temu macie dostęp do podręcznika w wersji elektronicznej.

Utrwalenie wiadomości dotyczącej tworzenia prostej prezentacji o tematyce zdrowotnej. Uczniowie tworzą prezentację składającą się z minimum 3 slajdów - wybierają motyw i dodają zdjęcia. Podręcznik str. 80-81.

Uczniowie, którzy nie maja dostępu do programu tworzącego prezentację zapoznają się tylko z treścią z podręcznika. 


KLASA VI


Język angielski

znajdźcie na youtube kanał Angielski z Darkiem i na nim film Płynna wymowa 1. Przećwiczcie a dodatkowo dla chętnych dalsze części płynnej wymowy ( 2,3,4)


Historia

Temat: Kultura polskiego oświecenia;

cel zajęć: uczeń podaje przykłady naprawy państwa za Stanisława A. Poniatowskiego, w tym osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej,

– rozpoznaje charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i charakteryzuje przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu;

Zapoznać się z treścią tematu w podręczniku; zwróćcie uwagę na zagadnienia związane z : polską literaturą oświeceniową, narodzinami Teatru Narodowego, mecenatem króla Stasia i obiadami czwartkowymi, reformą szkolnictwa po pierwszym rozbiorze Polski (Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych) oraz cechami sztuki klasycystycznej w Polsce (pałac Na Wodzie).

Praca pisemna w zeszycie:

      1) wyjaśnić znaczenie terminów: teatr narodowy, obiady czwartkowe, portyk, belweder, pałac na wodzie".

2)      napisać w punktach, na czy polegała reformą szkolnictwa po pierwszym rozbiorze Polski i kto ja przeprowadził ?


Biologia

Drodzy uczniowie, dzisiejszy temat zajęć to   „Skorupiaki- stawonogi, które mają twardy pancerz”.

Naszym celem jest poznanie :

  • ·         środowiska życia skorupiaków,
  • ·         cech budowy zewnętrznej,
  • ·         przedstawicieli skorupiaków,
  • ·         znaczenia tych organizmów w przyrodzie i dla człowieka.

Musimy wspólnie podjąć wysiłek aby te cele zrealizować. To Wam pomoże:

1.       Zapiszcie w zeszycie temat lekcji: Skorupiaki- stawonogi, które mają twardy pancerz

2.       Przeczytajcie w książce temat od str. 55 do 59.

3.       Wydrukujcie dołączoną do tego komunikatu Kartę pracySkorupiaki – stawonogi, które mają twardy pancerz”,  postarajcie się ją wypełnić

4.       Wypełnioną kartę wklejcie do zeszytu

5.       Zadanie dla chętnych ! Obejrzyj (jeśli masz taką możliwość) film na kanale youtube „Wydobyty z oceanicznych głębin. Jego rozmiary to wciąż zagadka” www.youtube.com/watch?v=xOdpnEtKhrw

Zapisz w zeszycie, krótką notatkę z tego filmiku.

Uwaga: zadanie dla tych uczniów, którzy nie mają dostępu do Internetu i drukarki

1.       Zapiszcie w zeszycie temat lekcji

2.       Zapiszcie w zeszycie odpowiedzi do zadań: 1,2,3 str. 59 (z podręcznika).


Język polski

Temat: Państwo Tarkowscy w Polsce

Cel:

-piszesz opowiadanie zgodne z tematem

-logicznie porządkujesz wydarzenia

-stosujesz konsekwentnie  narrację pierwszo-lub trzecioosobową

-urozmaicasz fabułę ( stosujesz zwroty akcji, dialog, puentę, elementy charakterystyki  bohatera, opis przeżyć, krajobrazu, przedmiotu)

-wskazujesz miejsce i czas akcji

- zachowujesz trójdzielną kompozycję ( wstęp, rozwinięcie, zakończenie)

-w ciekawy i twórczy sposób wykorzystujesz znajomość lektury

- używasz zróżnicowanej składni i bogatego słownictwa

1. Dziś i jutro samodzielnie napiszecie opowiadanie twórcze  związane z lekturą "W pustyni i w puszczy".

TEMAT: "W Polsce jest najpiękniej na świecie"- powiedziała Nel do Stasia. Napisz opowiadanie  twórcze o dalszych losach bohaterów powieści Henryka Sienkiewicza.

2.Przeanalizujcie temat. Przypomnijcie sobie zakończenie powieści. Pamiętacie, że Staś ukończył politechnikę w Zurychu w Szwajcarii. Poślubił Nel i młodzi małżonkowie osiedli razem z panem Tarkowskim w Polsce.

3 Zaplanujcie przebieg wydarzeń. Ustalcie miejsce, czas. Pomyślcie, kiedy wprowadzicie zwrot akcji i punkt kulminacyjny. Jak elementy urozmaicające wprowadzicie do swojej pracy? Może opis przeżyć , miejsca? Dialog? Kto będzie rozmawiał? Jak to wpłynie na akcję?

4.Pracuj samodzielnie. Dziś zapisz opowiadanie  w brudnopisie.


Wychowanie fizyczne

Otwórzcie kanał youtube.  Spróbujmy  poćwiczyć z Moniką. Ja u siebie w domu i Wy u siebie. www.youtube.com/watch?v=85ZE3meQlnoDOMOWY TRENING DLA POCZĄTKUJĄCYCH Z ROZGRZEWKĄ I ROZCIĄGANIEM


Matematyka

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań

- Zapoznajcie się z tematem lekcji – przeczytajcie strony 94-96 w podręczniku

- obejrzyjcie materiał pomocniczy: https://www.youtube.com/watch?v=vWBI5oSlUCQ

- Wykonajcie zadania 4 i 5 str. 97 w podręczniku