klasy V-VI - czwartek 19.03.2020
KLASA V
Historia
Temat lekcji-Średniowieczne miasto
cel zajęć: uczeń poznaje, jak powstawało średniowieczne miasto i kto w nim sprawował władzę;
Zapoznajcie się z treścią tematu –wejdź na eporeczeniki.pl -historia-Średniowieczne miasto;
Polecenia do wykonania w zeszycie:
- Powiedz, kto sprawował władzę w mieście. Opisz organy władzy średniowiecznego miasta.
- Wymień najważniejsze budynki w mieście i napisz, do czego i komu służyły.
- Opowiedz, jakie funkcje pełnił miejski rynek.
- Porównaj wygląd współczesnych miast z miastami średniowiecznymi. Zwróć szczególną uwagę na wygląd ulic i domów, wielkość miast, rozwiązania komunikacyjne, sklepy.( do 5 zdań)
Język angielski
Znajdźcie na youtube kanał Angielski z Darkiem i na nim film Płynna wymowa 1. Przećwiczcie a dodatkowo dla chętnych dalsze części płynnej wymowy ( 2,3,4)
Matematyka
Temat: Jak obliczamy pole trójkąta?
- Zapoznajcie się z tematem lekcji i przeczytajcie strony 62-65 w podręczniku
- obejrzyjcie film: https://pistacja.tv/film/mat00239-wyprowadzenie-wzoru-na-pole-trojkata?playlist=392
- Zróbcie zadanie 1 str. 65 w podręczniku (3 przykłady z każdego poziomu, z MISTRZA 1)
Wychowanie fizyczne
T: Alfabet- ćwiczenia według liter imienia
W przesłanym na grupę pliku znajduje się alfabet, do każdej literki dopasowane są ćwiczenia oraz grafiki jak należy je wykonać. Waszym zadaniem jest "wykonać" swoje imię i nazwisko jak najszybciej (nie używamy polskich znaków).
Język polski
Temat: Zdania i równoważniki bez tajemnic
-odróżniasz zdania oznajmujące od pytających i rozkazujących
-przekształcasz zdania oznajmujące na rozkazujące
-konstruujesz zdania pytające
-podajesz różnice między zdaniami a równoważnikami zdań
- przekształcasz zdania na równoważniki zdań i odwrotnie
-wyszukujesz w dostępnych źródłach informacje
1.Przeczytaj wiadomości z podręcznika na temat wypowiedzeń.(s.188 i 189).
2.Z internetowych tekstów informacyjnych i publicystycznych wypisz po 5 przykładów zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących na temat koronawirusa i związanych z pandemią utrudnieniach.
Możesz je znaleźć tu https://tiny.pl/tbz6d lub poszukać samodzielnie na portalach: Wirtualna Polska, Onet.
3.Przerysuj tabelę do zeszytu. Wpisz do odpowiednich kolumn podane niżej wypowiedzenia.
|
Zdania |
Równoważniki zdania |
|
W szkole nie odbywają się lekcje. |
Puste szkoły. |
Pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce. Rząd zawiesił zajęcia w szkołach i uczelniach. Trwa społeczna akcja: Zostań w domu! Biskupi zwalniają wiernych z uczestnictwa w niedzielnej mszy św. Zakaz wjazdu dla cudzoziemców. Pełne kontrole na granicach. Nowe szpitale zakaźne. Ciężka praca lekarzy, pielęgniarek i służb sanitarnych. Dzieci uczą się zdalnie. Tęsknią za szkołą!
4. W zdaniach podkreśl podwójną czerwoną linią orzeczenia.
Informatyka
Uczniowie, którzy nie mają w domu podręczników wchodzą na stronę: https://www.nowaera.pl/naukazdalna, klikają na – Materiały on-line dla ucznia, Wersje elektroniczne podręczników Nowa Era do klas 1-8. Przejdź do platformy, Przejdź do e-booków i załóż konto z pomocą rodziców. Dzięki temu macie dostęp do podręcznika w wersji elektronicznej.
Utrwalenie wiadomości dotyczącej tworzenia prostej prezentacji o tematyce zdrowotnej. Uczniowie tworzą prezentację składającą się z minimum 3 slajdów - wybierają motyw i dodają zdjęcia. Podręcznik str. 80-81.
Uczniowie, którzy nie maja dostępu do programu tworzącego prezentację zapoznają się tylko z treścią z podręcznika.
KLASA VI
Język angielski
znajdźcie na youtube kanał Angielski z Darkiem i na nim film Płynna wymowa 1. Przećwiczcie a dodatkowo dla chętnych dalsze części płynnej wymowy ( 2,3,4)
Historia
Temat: Kultura polskiego oświecenia;
cel zajęć: uczeń podaje przykłady naprawy państwa za Stanisława A. Poniatowskiego, w tym osiągnięcia Komisji Edukacji Narodowej,
– rozpoznaje charakterystyczne cechy polskiego oświecenia i charakteryzuje przykłady sztuki okresu klasycyzmu z uwzględnieniem własnego regionu;
Zapoznać się z treścią tematu w podręczniku; zwróćcie uwagę na zagadnienia związane z : polską literaturą oświeceniową, narodzinami Teatru Narodowego, mecenatem króla Stasia i obiadami czwartkowymi, reformą szkolnictwa po pierwszym rozbiorze Polski (Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych) oraz cechami sztuki klasycystycznej w Polsce (pałac Na Wodzie).
Praca pisemna w zeszycie:
1) wyjaśnić znaczenie terminów: teatr narodowy, obiady czwartkowe, portyk, belweder, pałac na wodzie".
2) napisać w punktach, na czy polegała reformą szkolnictwa po pierwszym rozbiorze Polski i kto ja przeprowadził ?
Biologia
Drodzy uczniowie, dzisiejszy temat zajęć to „Skorupiaki- stawonogi, które mają twardy pancerz”.
Naszym celem jest poznanie :
- · środowiska życia skorupiaków,
- · cech budowy zewnętrznej,
- · przedstawicieli skorupiaków,
- · znaczenia tych organizmów w przyrodzie i dla człowieka.
Musimy wspólnie podjąć wysiłek aby te cele zrealizować. To Wam pomoże:
1. Zapiszcie w zeszycie temat lekcji: Skorupiaki- stawonogi, które mają twardy pancerz
2. Przeczytajcie w książce temat od str. 55 do 59.
3. Wydrukujcie dołączoną do tego komunikatu Kartę pracy„Skorupiaki – stawonogi, które mają twardy pancerz”, postarajcie się ją wypełnić
4. Wypełnioną kartę wklejcie do zeszytu
5. Zadanie dla chętnych ! Obejrzyj (jeśli masz taką możliwość) film na kanale youtube „Wydobyty z oceanicznych głębin. Jego rozmiary to wciąż zagadka” www.youtube.com/watch?v=xOdpnEtKhrw
Zapisz w zeszycie, krótką notatkę z tego filmiku.
Uwaga: zadanie dla tych uczniów, którzy nie mają dostępu do Internetu i drukarki
1. Zapiszcie w zeszycie temat lekcji
2. Zapiszcie w zeszycie odpowiedzi do zadań: 1,2,3 str. 59 (z podręcznika).
Język polski
Temat: Państwo Tarkowscy w Polsce
Cel:
-piszesz opowiadanie zgodne z tematem
-logicznie porządkujesz wydarzenia
-stosujesz konsekwentnie narrację pierwszo-lub trzecioosobową
-urozmaicasz fabułę ( stosujesz zwroty akcji, dialog, puentę, elementy charakterystyki bohatera, opis przeżyć, krajobrazu, przedmiotu)
-wskazujesz miejsce i czas akcji
- zachowujesz trójdzielną kompozycję ( wstęp, rozwinięcie, zakończenie)
-w ciekawy i twórczy sposób wykorzystujesz znajomość lektury
- używasz zróżnicowanej składni i bogatego słownictwa
1. Dziś i jutro samodzielnie napiszecie opowiadanie twórcze związane z lekturą "W pustyni i w puszczy".
TEMAT: "W Polsce jest najpiękniej na świecie"- powiedziała Nel do Stasia. Napisz opowiadanie twórcze o dalszych losach bohaterów powieści Henryka Sienkiewicza.
2.Przeanalizujcie temat. Przypomnijcie sobie zakończenie powieści. Pamiętacie, że Staś ukończył politechnikę w Zurychu w Szwajcarii. Poślubił Nel i młodzi małżonkowie osiedli razem z panem Tarkowskim w Polsce.
3 Zaplanujcie przebieg wydarzeń. Ustalcie miejsce, czas. Pomyślcie, kiedy wprowadzicie zwrot akcji i punkt kulminacyjny. Jak elementy urozmaicające wprowadzicie do swojej pracy? Może opis przeżyć , miejsca? Dialog? Kto będzie rozmawiał? Jak to wpłynie na akcję?
4.Pracuj samodzielnie. Dziś zapisz opowiadanie w brudnopisie.
Wychowanie fizyczne
Otwórzcie kanał youtube. Spróbujmy poćwiczyć z Moniką. Ja u siebie w domu i Wy u siebie. www.youtube.com/watch?v=85ZE3meQlnoDOMOWY TRENING DLA POCZĄTKUJĄCYCH Z ROZGRZEWKĄ I ROZCIĄGANIEM
Matematyka
Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań
- Zapoznajcie się z tematem lekcji – przeczytajcie strony 94-96 w podręczniku
- obejrzyjcie materiał pomocniczy: https://www.youtube.com/watch?v=vWBI5oSlUCQ
- Wykonajcie zadania 4 i 5 str. 97 w podręczniku