Moja edukacja.
Programy indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”
Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty” Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”
Beneficjent: Gmina Jemielnica
Wartość projektu: 86 659, 00 zł
Czas trwania projektu od 01.09.2012 r. do 30.06.2013 r.
Projekt skierowany był bezpośrednio do uczniów klas I – III szkół podstawowych Gminy Jemielnica.
Celem ogólnym projektu było wsparcie w okresie realizacji projektu indywidualnego rozwoju uczniów klas I-III szkół podstawowych (PSP Piotrówka i PSP Jemielnica) funkcjonujących w Gminie Jemielnica, dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych tych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych.
Cele szczegółowe:
-zapewnienie każdemu dziecku, objętemu wsparciem w ramach projektu, oferty edukacyjno wychowawczo profilaktycznej, zgodnej z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami edukacyjnymi i rozwojowymi, w okresie do końca realizacji projektu
-stworzenie warunków w szkołach objętych wsparciem, umożliwiających i wspomagających indywidualną pracę nauczyciela z uczniem, poprzez wyposażenie bazy szkoły w niezbędne materiały dydaktyczne w okresie realizacji projektu
-zminimalizowanie specyficznych trudności w uczeniu się u 50% uczniów klas I-III szkół podstawowych w Gminie Jemielnica, w wyniku realizacji projektu dotyczącego indywidualizacji
-zwiększenie dostępności wsparcia i pomocy psychologiczno pedagogicznej udzielanej dzieciom, w szczególności dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w obu szkołach podstawowych Gminy Jemielnica, w okresie realizacji projektu.
Projekt ten to kontynuacja szerszego projektu realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, a dotyczącego indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych prowadzonego w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Wprowadzona od 1 września 2009 roku rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół przewiduje, iż indywidualizacja pracy z uczniem w ramach obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjno-wychowawczych będzie stałym elementem nowej jakości procesu kształcenia i wychowania. Nowa podstawa programowa zakłada, iż celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest kształtowanie u uczniów i uczennic postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
W ramach projektu odbyły się:
1.Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji.
2.Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych.
3.Zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy.
4.Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wadami postawy.
5.Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie szczególnie uzdolnionych - prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
6.Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie szczególnie uzdolnionych – matematyczne.
7.Zajęcia z pedagogiem i psychologiem dla wszystkich uczniów klas I-III.
Celem zwiększenia efektywności zajęć i podniesienia ich atrakcyjności zakupiono niezbędne materiały dydaktyczne, w tym programy do diagnozy pedagogicznej oraz laptopy dla każdej ze szkół.
Udział uczniów i uczennic klas I- III w projekcie był bezpłatny.